Přeskočit na obsah

Putování za písmem

Leden se v Montessori třídách ZŠ Na Habru nesl ve znamení vyprávění čtvrtého velkého příběhu O komunikaci s pomocí znaků. Tento příběh vypráví o vývoji abecedy s důrazem na lidskou schopnost zaznamenat své myšlenky. Žáci se tak přenesli i do dávných dob, kdy se lidé dorozumívali jednoduchými kresbami do písku, do období, kdy vznikaly první jeskynní nástěnné malby, ale také kdy se vyvíjelo egyptské, řecké či fénické písmo. Děti si vyzkoušely psaní husím brkem, vytvářely iniciálu ze sádrového obvazu nebo ozdobné monogramy z lepidla a barev. Bavil je zápis klínovým písmem do hlíny, psaní čínských znaků tuší na papír či luštění vzkazu napsaného v Morseově abecedě. 

Ani hudba a její značky a symboly nebyly opomenuty. Žáci se seznámili s jednou z nejstarších dochovaných písní z dob starého Řecka – Seikilovou písní, jejíž notový zápis byl vytesán do náhrobního kamene písmeny iónské abecedy. Naučili se ji zahrát na perkusní nástroj Boomwhakers, sestávající se z různě znějících trubic o různé délce a tloušťce.